Verksamhetens uppbyggnad och dokumentation
Förskolan Maracas arbetar Reggio Emilia inspirerat vilket innebär att vi arbetar ur ett forskande arbetssätt där barnens intressen styr vad vi arbetar med. Vårt mål är att barnen ska stå i fokus och utveckla alla sina förmågor på ett roligt och inspirerande sätt.
Reggio Emilia pedagogiken kallas ofta för ”den lyssnade pedagogiken” vilket innebär att vi pedagoger lyssnar in barnets intressen och funderingar och går sedan bakom barnet i processen för att stötta dem i deras egen process. Processen är viktigare än slutresultatet!
- Måndagar arbetar vi med hållbar utveckling.
- Tisdagar och torsdagar har vi barnens projektarbete.
- Onsdagar har vi utflykt och värdegrundsarbete
- Fredagar har vi barnens val.
Läs mer om våra avdelningar under fliken ”våra avdelingar”.
Vi har tre avdleningar:
- Musik och språkavdelning 1-5 år
- Utepedagogik 1-5 år
- Utegruppsavdelning 3-5 år
Projekten varje grupp arbetar med dokumenteras och sätts upp löpande i förskolans lokaler och i TYRA samt i barnens pärmar när projektet är avslutat. Varje grupp arbetar självständigt med det projekt man arbetar med samt att få in läroplanen i projekten.
Tyra-appen
Vi på förskolan Maracas använder oss utav appen TYRA som är ett nätbaserat kommunikationsverktyg. Personalen loggar in varje barn när de kommer till förskolan samt loggar ut dem när de går hem.
I appen lägger du som förälder själv in schema på barnets vistelsetid samt att du kan kommunicera ledighet, vem som hämtar, sjukdom osv till personalen.
Personalen lägger upp vad barnen gör om dagarna samt vad som händer i verksamheten, viktiga datum osv som du som förälder sedan kan ta del utav tillsammans med ditt/dina barn hemma.
Föreningens och styrelsens uppbyggnad samt funktion
Förskolan Maracas är i grunden en förening vars fullständiga namn är ”Personalkooperativet förskolan Maracas ekonomisk förening” vilket innebär att det är föreningen som är de anställdas arbetsgivare.
Föreningen startas i mars 2016 i samband med förskolans start och bedrivs i grunden utav en styrelse som även är förskolans huvudman. I dagsläget, 2024-03-20, består den utav fyra styrelsemedlemmar: Lars Peterson – ekonomiansvarig och vice ordförande, Camilla Kristensson – suppleant, Lizethe Broman – ordförande samt Elin Pettersson – sekreterare. De som sitter med i styrelsen är förutom styrelsemedlemmar även huvudmannarepresentanter. Styrelsen ansvarar för alla beslut som har med föreningen att göra, inga verksamhetsbeslut. Kontakt med hyresvärden, lokalansvar, alla inköp, vem man köper dem ifrån samt vem som får köp in osv.
Ansvarsfördelning huvudman, styrelse och rektor
Huvudmannarepresentanterna (Lars Peterson, Lizethe Broman, Elin Pettersson)
Ska vara ansvariga för att det finns rätt utbildad personal i verksamheten samt att dessa personer sköter sina uppgifter. Det är huvudmannen som ställs till svars för att verksamheten följer läroplan, allmänna råd och riktlinjer från skolverk mm.
Rektor (Lizethe Broman)
Rektorn har ansvaret för att det systematiska kvalitetsarbetet genomförs, att forum för samråd med vårdnadshavare finns på enheterna, att barnen görs delaktiga i den dagliga verksamheten, att information om bestämmelser som gäller för förskolans utbildning lämnas till barn och vårdnadshavare och är dessutom skyldig att anmäla kränkande behandling som sker i samband med verksamheten till huvudmannen. Skollagen säger också att Skolinspektionen har tillsynsansvar för att se hur kommunerna utövar sitt tillsynsansvar för de fristående förskolorna. Sist och inte minst ska förskolechefen ge särskilt stöd till de barn som är i behov av detta.
Biträdande rektor (Elin Pettersson)
Ansvarar för arbetsuppgifter delegerade av rektor. Ett stöd i rektorns arbetsuppgifter.
Verksamheten (All anställd personal)
Ska ansvara för barnens utbildning och arbeta efter de lagar och bestämmelser som finns och ansvarar gemensamt för att dessa efterföljs samt ansvarar för att föra ett gott samarbete såväl med huvudmän, förskolechef samt vårdnadshavare.