Genom att förskolan arbetar systematiskt med att identifiera behov och undanröja hinder skapas förutsättningar för att varje barn ska kunna få lärmiljöer som är tillgängliga.
Verksamhetens uppbyggnad och dokumentation
Förskolan Maracas arbetar Reggio Emilia inspirerat vilket innebär att vi arbetar ur ett forskande arbetssätt där barnens intressen styr vad vi arbetar med. Vårt mål är att barnen ska stå i fokus och utveckla alla sina förmågor på ett roligt och inspirerande sätt.
Reggio Emilia pedagogiken kallas ofta för ”den lyssnade pedagogiken” vilket innebär att vi pedagoger lyssnar in barnets intressen och funderingar och går sedan bakom barnet i processen för att stötta dem i deras egen process. Processen är viktigare än slutresultatet!
- Måndagar arbetar vi med hållbar utveckling.
- Tisdagar och torsdagar har vi barnens projektarbete.
- Onsdagar har vi utflykt och värdegrundsarbete
- Fredagar har vi barnens val.
Vi har tre avdleningar:
- Musik och språkavdelning 1-5 år
- Utepedagogik 1-5 år
- Utegruppsavdelning 3-5 år
Projekten varje grupp arbetar med dokumenteras och sätts upp löpande i förskolans lokaler och i TYRA samt i barnens pärmar när projektet är avslutat. Varje grupp arbetar självständigt med det projekt man arbetar med samt att få in läroplanen i projekten.
Vi är måna om att skapa en trygg anknytning med barnen och en god samverkan med vårdnadshavare, vi ser den trygga relationen med barnet som grunden för allt lärande och utveckling hos barnen.
På våra avdelningar är det barnen som styr sin lärandeprocess och vi pedagoger finns med som aktiva medforskare.
Tyra-appen
Vi på förskolan Maracas använder oss utav appen TYRA som är ett nätbaserat kommunikationsverktyg. Personalen loggar in varje barn när de kommer till förskolan samt loggar ut dem när de går hem.
I appen lägger du som förälder själv in schema på barnets vistelsetid samt att du kan kommunicera ledighet, vem som hämtar, sjukdom osv till personalen.
Personalen lägger upp vad barnen gör om dagarna samt vad som händer i verksamheten, viktiga datum osv som du som förälder sedan kan ta del utav tillsammans med ditt/dina barn hemma.
Föreningens och styrelsens uppbyggnad samt funktion
Förskolan Maracas är i grunden en förening vars fullständiga namn är ”Personalkooperativet förskolan Maracas ekonomisk förening” vilket innebär att det är föreningen som är de anställdas arbetsgivare.
Föreningen startas i mars 2016 i samband med förskolans start och bedrivs i grunden utav en styrelse som även är förskolans huvudman.
I dagsläget, 2024-03-20, består den utav fyra styrelsemedlemmar: Lars Peterson – ekonomiansvarig och vice ordförande, Camilla Kristensson – suppleant, Lizethe Broman – ordförande samt Elin Pettersson – sekreterare. De som sitter med i styrelsen är förutom styrelsemedlemmar även huvudmannarepresentanter.
Ansvarsfördelning huvudman, styrelse och rektor
Huvudmannarepresentanterna
Ska vara ansvariga för att det finns rätt utbildad personal i verksamheten samt att dessa personer sköter sina uppgifter. Det är huvudmannen som ställs till svars för att verksamheten följer läroplan, allmänna råd och riktlinjer från skolverk mm.
Verksamheten (All anställd personal)
Ska ansvara för barnens utbildning och arbeta efter de lagar och bestämmelser som finns och ansvarar gemensamt för att dessa efterföljs samt ansvarar för att föra ett gott samarbete såväl med huvudmän, förskolechef samt vårdnadshavare.